Nem tudod, hogyan kezdj neki az álláshirdetés feladásnak? Vagy esetleg nem tudod, mit érdemes beleírnod, hogy biztosan magára ismerjen az embered? Nem tudod, hogy egyáltalán hol adj fel álláshirdetést, hogy biztosan célba érjen?
Ebben a blogbejegyzésben a következő kérdésekre találod meg a válaszokat:
- Mi is az az álláshirdetés és pontosan mire jó
- Hol érdemes feladnod álláshirdetésed és miért nem mindegy, melyik munkakört hol hirdeted
- Hogyan kell álláshirdetést írni
Álláshirdetések bemutatása
Az álláshirdetések feladását nagyobb cégeknél természetes, hogy egy HR-es munkatárs végzi, azonban kis- és középvállalatoknál a HR szaktudás nem mindig adott. Így nem árt, ha HR-es nélkül is tudjuk, hogyan is lenne érdemes munkaerőt toborozni és milyen buktatói lehetnek a folyamatnak, egyáltalán hogyan írjunk megfelelő szöveget hozzá.
Az álláshirdetések online megjelenése több módon is történhet, ráadásul az is eltérő, milyen állást hol érdemes hirdetni, mely munkatípusokhoz mely felületeken jut el jobban. Na de merüljünk el abban kicsivel jobban, hogyan is igazodhatunk ki az álláshirdetések világában és mit kell ahhoz tennünk, hogy több emberhez eljusson az üzenet.
Tények, amikkel jobb tisztában lenni:
- Nem mindegy, milyen szöveggel és kritériumokkal adod fel álláshirdetésed
- Nem mindegy, melyik álláshirdető portálon hirdeted a betöltendő pozíciót.
- Nem minden munkaerő réteget találsz meg egyes álláshirdető oldalakon
Mi az az álláshirdetés és hány típusa van?
Az álláshirdetések olyan eszközök, amelyeken keresztül a vállalatok új jelentkezőket toboroznak a megüresedett pozíciókra. Hagyományosan az álláshirdetéseket gyakran az újságok apróhirdetési rovatában tették közzé, azonban manapság erre már jellemzően online kerül sor. Az álláshirdetéseknek két alapvető típusa van: belső és külső.
Belső álláshirdetések
A belső álláshirdetések esetében az álláshirdetés terjesztése a szervezeten belül történik. Ez azt jelenti, hogy a hirdetést kizárólag a meglévő alkalmazottaknak terjesztik, és ezzel lehetőséget kapnak arra, hogy más pozícióban és területen is kipróbálhassák magukat, mindezt “házon belül”. A belső álláshirdetések lehetőséget biztosítanak a meglévő munkatársaknak a belső mobilitásra, vagyis arra, hogy esetleg osztályt váltsanak, vagy új szerepet vállaljanak egy meglévő csapatban. Sok vállalat azért részesíti előnyben a belső álláshirdetést, mert időt és pénzt takarít meg, továbbá lehetővé teszi a szervezetek számára, hogy kihasználják a belső tehetségeket.
Külső álláshirdetések
A külső álláshirdetések lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy bővítsék meglévő munkavállalói bázisukat, külső szakértelmet vonjanak be és külső értéket adjanak a szervezetnek. A szervezeten kívüli álláskeresők számára pedig a külső álláshirdetések lehetőséget biztosítanak arra, hogy azonnal jelentkezzenek egy pozícióra.
Modern munkaerő keresés
Manapság már átitatják az online teret az álláshirdetések. Ennek előnye, hogy könnyedén eljuttathatjuk igényünket a munkavállalókhoz, ugyanakkor hátránya, hogy mind a munkaadó, mind pedig a munkavállaló könnyedén elkerülheti egymást, elveszhet a hirdetési felületek és a hirdetések sokaságában.
A nagyobb portálokon naponta több tízezer munkavállaló is megfordul, és nem csak magyar állásportálokkal találkozhatunk, de a külföldi portálok is jól működnek, ezeken is elérhetőek a magyar munkavállalók (pl.: Indeed, Jooble). A közösségi média felületek, mint például a Facebook, Linkedin is hatékony álláshirdető felületet biztosítanak.
Megjelentek továbbá a tematizált portálok is egy-egy szakterületre fókuszálva: ilyen például a NoFluffJobs, amely IT területen keresi a munkaerőt, a Jófogás pedig kékgalléros munkákra specializálódott. Az álláshirdetés feladás azonban körülményes, lassú és minden portálon más-más lépéseket kíván. További probléma még, hogy a HR szakembereket leszámítva a legtöbb ember birtokában nincs meg az az információ, hogy hiába keres bődületes összegekért egy adott munkakört olyan álláshirdető portálon, amely nem arra a területre specializálódott. Ezzel pénz és időt is pazarol, arról nem is beszélve, hogy a folyamatok elhúzódásával még fölösleges fejfájást is szerez magának.
Ahogy már egy korábbi blogunkban is írtunk a munkaerő keresés nehézségeiről, a cégek által feladott klasszikus álláshirdetések hatékonysága is sokat romlott az elmúlt években, az álláshirdető portálok árai pedig egyre magasabbak. Mindemellett még szintén probléma, hogy a munkaerőpiac folyamatos átalakulás alatt áll, a magyar munkaerő fogy.
Modernizáció az álláshirdetések feladásában
A piacon azonban már elérhetőek olyan HR szakmai adatbázist használó automatizáló szoftverek, amelyek nemcsak meghatározzák a munkaadóknak, hogy melyik felületeken érdemes hirdetni, de egyszerre több releváns portálon történik az álláshirdetések feladása. 2022-ben már olyan szolgáltatás is elérhetővé vált, mely HR szaktudás nélkül valósít meg munkaerő toborzást. A Melon szoftvere, a MelonApp az első olyan automatizált rendszer, amely meghaladja a 80-90%-os HR szakmai hatékonyságot. Az így kapott hirdetéskezelő eszköz lényegében egy virtuális toborzó asszisztensként szolgál a magyar munkaadók és HR szakemberek számára egyaránt. Az világon is első magyar fejlesztés lehetővé teszi, hogy egy lépésben adjunk fel hirdetést minden állásportálra. Az aggregátor szolgáltatás plusz előnye, hogy a listaáraknál olcsóbban kínálja a hirdető portálokon való megjelenést.
Hol lehet a legjobban álláshirdetést feladni?
Az álláshirdetések feladása akkor lesz a leghatékonyabb, ha egyszerre több platformon is közzétesszük a hirdetést. Ugyanakkor nem mindegy, hogy ezt hogy és hol tesszük.
A jelenleg népszerű álláskereső portálok csak adott kategóriákra specializálódtak – például IT területre –, a legtöbb munkaerő kereső szolgáltatás csak a munkaerőpiac egy részét éri el. Például a Jófogáson kékgalléros munkára lehet jelentkezőket találni. Így ha egy munkaadó nem a megfelelő portálon ad fel álláshirdetést, könnyen lehet, hogy nem találja meg a számára tökéletes jelöltet, a pénzégetés valószínűsége ennél fogva igen nagy. A MelonApp viszont mesterséges intelligenciájával és saját tudázbázisával pontosan tudja, melyik pozíciót hol kell hirdetni, milyen bérezéssel és milyen elvárásokkal.
Hogyan írj tökéletes álláshirdetést?
Na de miért is fontos a jól megfogalmazott álláshirdetés? Ahogy azt már fentebb említettük, hogy nagyon sok múlik azon, hogy a megfelelő portálokon adjuk fel hirdetésünket, de egy rosszul megfogalmazott hirdetési szöveg mindent lerombolhat. A megfelelő szöveggel feladott álláshirdetés időt és pénzt spórol számunkra, megcélozza és vonzza a tökéletes jelölteket, és elhárítja a többi, pozícióra alkalmatlan jelentkezőt. Így álláshirdetésünk már azzal előszűr, hogy az emberek olvassák.
Az álláshirdetésnek tartalmaznia kell a következőket:
- kinek szól a hirdetés (milyen pozícióra várjuk a jelentkezőket)
- milyen a vállalat háttere
- a munkakör típusát
- munkaköri leírást és feladatköröket
- szükséges képesítéseket és tapasztalatokat
- a bérezést
- kedvezményeket és juttatásokat
- a jelentkezési folyamatra vonatkozó információkat
- a pályázatok benyújtásának határidejét
Nade hogyan is készül ez a bizonyos “tökéletes” szöveg?
- Nevezzük meg pontosan a pozíció nevét
Előfordulhat, hogy egyes munkaköröknek több elnevezése is van az ágazattól függően, hiába azonosak a munkával kapcsolatos feladatok. A pontos álláscímek megkönnyítik a jelöltek számára, hogy megtalálják a szerepkört az álláskeresés során.
- A feladatok és felelősségi körök egyértelmű felsorolása
A szerepkör egyértelmű magyarázata betekintést nyújt a jelöltnek abba, hogy mivel jár a munkakör, és a képességei megfelelnek-e a követelményeknek. A felelősségek és feladatok egyértelmű felsorolása segíthet abban, hogy a megfelelő jelöltet vonzza a szerep betöltésére. Ez javíthatja a munkavállalók munkahelyi elégedettségét, és biztosíthatja, hogy a vállalat megfelelő tehetségeket találjon az üres álláshelyek betöltésére.
- Soroljuk fel a szükséges készségeket és képesítéseket
Hasznos, ha tisztázzuk a szerepkörhöz szükséges készségeket és képesítéseket. Az egyértelműség megkönnyíti a jelöltek szűkített listájának összeállítását annak alapján, hogy megfelelnek-e a képesítési kritériumoknak.
- Röviden írjuk le, mivel foglalkozik a vállalat
Egy rövid háttéranyag betekintést nyújt a potenciális jelöltnek a szervezet tágabb céljaiba, illetve bizalmat épít a jelentkező felé. A jelöltek így megértik majd, hogyan járulhatnak hozzá a vállalat sikeréhez.
- Adjuk meg az állás helyét és a munkaidejét
Az elhelyezkedés, a munkaidő fontos tényezők, melyeket a jelölteknek figyelembe kell venniük, amikor áttekintik az álláshirdetést és jelentkeznek rá.
- A fizetés és a juttatások bemutatása
Az álláshirdetésekben gyakran szerepel, hogy a fizetés versenyképes, amikor nem kívánják megadni a tényleges összeget. A pontos fizetések vagy bértartományok nem követelmény az álláshirdetés feladásakor, ugyanakkor az információ hasznos lehet. Ha betekintést nyújtunk a fizetésbe, a jelöltek el tudják dönteni, hogy a javadalmazás megfelel-e az életmódjuknak és a vállalásaiknak.
A MelonAppon keresztül történő álláshirdetés feladás például a következőket tartalmazza:
-
- A feladat megnevezése: A Melon HR projekt asszisztenst keres
- Az álláshirdetés rövid leírása: HR projektünk támogatására keressük új munkatársunkat projekt asszisztens munkakörbe, akár azonnali kezdéssel!
- Főbb feladatok, munkák:
- Piackutatás, adatgyűjtés, adatfeldolgozás, döntés előkészítés
- Üzemeltetéshez kapcsolódó adminisztratív feladatok
- Közösségi média oldalakra érkező megkeresések menedzselése
- Saját adatbázis folyamatos naprakészen tartása
- Álláshirdetések posztolása
- Ügyfélszolgálathoz kapcsolódó feladatok elvégzése
- Amit kínálunk:
- Minden feladat részletes bemutatása, teljeskörű betanítás
- Szakmai támogatás és fejlődési lehetőség
- Online HR szolgáltatás (SaaS) fejlesztésébe és üzemeltetésébe alapos betekintés
- Profi irodai, szakmai környezet
- Széleskörű tapasztalatszerzési lehetőség
- Munkavégzéshez szükséges eszközök
- Bérezés: nettó havi fizetés: 300.000 Ft
- Az álláshoz tartozó elvárások:
-
-
- Folyamatos fejlődésre való törekvés
- MS Office felhasználói szintű ismerete
- Folyamatos fejlődésre való törekvés
- Hatékony feladatmegoldás
-
- Rólunk: A Melon HR Technology Kft. HR szakemberekből és szoftverfejlesztőkből álló csapata már több mint 10 éve szolgálja ki a magyar munkaerőpiac legjelentősebb szereplőit egyedi szoftveres megoldásokkal. A HR Tech területen szerzett tapasztalata, innovatív szemlélete, valamint a hatékony megoldások iránti lelkesedése alapozta meg a cég korábbi és jövőbeli sikereit egyaránt.
- Állás, munka területe(i):
-
- IT programozás, Fejlesztés
- Projektmenedzsment
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
MelonApp Toborzás (@melonapp_toborzas) által megosztott bejegyzés
Álláshirdetés feladás a MelonAppal
A MelonApp “ereje” abban rejlik, hogy a HR tech legújabb innovációs fejlesztéseit sikerült egy platformba tömörítenie, továbbá saját tudásbázist épített fel, melyet mesterséges intelligenciával támogat. Egy ilyen szolgáltatás elterjedése tehát a munkaerőpiacra is komoly hatást gyakorolhat majd.
A MelonApp használatával a vállalatok hasonló hatékonysággal érik el a munkavállalókat, mint a nagy cégek HR szakemberei. A nagyobb számú, kvalifikált munkavállalók elérés pedig lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy a kínált pozícióhoz legmegfelelőbb munkavállalót válasszanak. Ezzel a kis- és középvállalatok piaci versenyképessége javul. De hogyan éri mindezt el a MelonApp?
A szoftver egy lépésben tesz lehetővé álláshirdetés feladást több álláshirdető platformra. Rendszerszintű kapcsolatban van minden jelentős magyar álláshirdető oldallal, így automatikusan kezeli az álláshirdetéseket és gyűjti össze a legmegfelelőbb jelölteket. Tudásbázisa több mint 400 állásra tartalmaz teljes szakmai adatbázist: melyik állást hol érdemes hirdetni, milyen beállításokkal, milyen bérezéssel és milyen hirdetési összeggel. Így a lehető leghatékonyabban költi el az álláskeresésre szánt összeget.
Anélkül, hogy a KKV-nak ki kellene találniuk, hol adjanak fel hirdetést, vagy súlyos összegeket kellene fizetniük HR eszközökért, a Melon automatikusan létrehozza az álláshirdetéseket a releváns portálokon a listaárak töredékéért, majd összegyűjti és értékeli a jelölteket. A MelonApp átalakítja a HR-esek szerepét is azzal, hogy a kezükbe ad egy mesterséges intelligenciát használó asszisztenst, ami lényegében elvégzi helyettük a toborzás száraz részét.